Over Thuis Gitaarles

Thuis Gitaarles is een initiatief van Pierre Raap.

“Nooit gedacht dat ik dat nummer na 4 maanden al kon spelen” – hoor ik nogal eens…

Ik begon al op jonge leeftijd met muziek maken. Ik luisterde naar de vorderingen op piano van mijn zussen en probeerde veelal met succes stukjes na te spelen na hun les. Toen kreeg ik op mijn 13e verjaardag een Spaanse gitaar, en gitaarlessen. Ik was meteen verslingerd aan het instrument, en volgde jaren lang klassiek gitaarles. Toen ik 16 was werd ik band-lid van de (toen) “jongste jazzband van Nederland” (chazz). Sindsdien heb ik vrijwel altijd in bands gezeten (van jazz tot rock tot top-100 muziek). Niet alleen als gitarist maar ook als bassist en toetsenist. Ook heb ik ooit muziek geschreven voor en meegewerkt aan de totstandkoming van een echte carnavalshit. Zelf muziek schrijven doe ik nog steeds.

Rond mijn 20e jaar ben ik gestart met het geven van gitaarlessen. Eerst gaf ik eigenlijk slechts wat tips aan huisgenoten in mijn studentenhuis maar dat werden al snel gitaarlessen. Die ik steeds meer ging geven. Ik vond en vind dit erg leuk om te doen en ik heb door de jaren heen een eigen methode ontwikkeld, waarbij ik uitga van de muziek-smaak van de leerling. Immers, de muziek waar je het liefst naar luistert, wil je toch het liefst leren?

Voor mijn methode is het noten (leren) lezen op zich niet eens zo nodig. Zeker in het begin nog niet. Wel vind ik het belangrijk dat techniek en houding direct goed worden geleerd. Ook vind ik het van belang dat je leert luisteren en “samen spelen”. Elkaar “begeleiden” bijvoorbeeld is hierbij leuk om te doen en dwingt je goed te luisteren!

Les geven doe ik nog steeds met veel plezier, waarbij ik een proefles altijd voor een lagere prijs, veelal gratis, geef. Ik vind het belangrijk dat er een klik is tussen leraar en leerling.

De gitaar is één van de moeilijkst bespeelbare instrumenten die er bestaan, dus het is echt niet in 1 of 2 maanden te leren. Als de basis er eenmaal is vind ik het echt een uitdaging om nummers van de “favoriete band” van mijn leerling uit te zoeken, vaak nog wel wat te vereenvoudigen, en die dan door te nemen en aan te leren. En ik heb gemerkt dat die uitdaging er telkens weer is, en blijft, eenvoudigweg omdat elke leerling anders is en smaken nou eenmaal verschillen. Gelukkig maar!

 


Geef een reactie